2008/02/10

Titta på din tv!



Nu har det hänt igen... TV4 har köpt en en riktigt bra komediserie men dödar den automatiskt genom att ge den en skum sändningstid och kanal.

Serien ifråga är den eminenta 30 Rock. Den hade premiär i USA i oktober 2006 och är skapad av min humorhusgudinna Tina Fey! Hennes humor vann mitt hjärta under hennes tid på Saturday Night Live (SNL) och nu när hon har en egen show har hon inte gjort mig besviken.

30 Rock handlar om redaktionen på ett humorprogram av SNL karraktär, Tina Fey spelar programchefen Liz Lemon. Jane Krakowski, här i Sverige mest känd från sin roll som sekreterare i Ally McBeal, är lysande som divan Jenna Maroney och Tracey Morgan briljerar som den nya divan Tracey Jordan. Castingen är genomgående väl genomförd och samspelet i ensemblen skapar stor humor.

Humortypen då, hur beskriver jag den? Snabb, intelligent, östkust, inga kor är heliga är bergrepp jag omedelbart tänker på.

Så ta chansen och se 30 Rock trots att den visas fredagar klockan 21.00 på tv4 Plus. Det är värt att vara hemma den tiden för att skratta, jag lovar. Jag pushar faktiskt inte serien för att jag tycker Tina Fey är snygg - nej, jag pushar den för att den är oerhört rolig. Definitivt en av de tre roligaste amerikanska komedierna det här decenniet!

Inga kommentarer: