2008/02/25

"And the Oscar goes to..." #4

ca, 4.43 AM Bästa film på främmande språk: The Counterfeiters av Stefan Ruzowitzky, Österrike

ca, 4.50 AM Bästa originalsång: "Falling slowly" ur filmen Once med text och musik av Glen Hansard och Marketa Irglova

[Jag försöker förstå varför tidsangivelsen på när mina poster är publicerade inte stämmer med vad klockan är när jag tittar på den. Himla skumt det här. Å andra sidan är jag ju skeptisk till tid generellt så jag kanske har smittat min dators inställningar genom min tankekraft...nej, det låter otroligt.]

ca, 5.00 AM Cinematografi: Robert Elswit för There will be blood

In Memoriam montaget ger mig alltid lite ont i magen - både av lycka och sorg. Sorg över att en del dött för tidigt, glädje över det verk/arv de lämnar efter sig. I årets montage blev jag också chockad - jag trodde att Steve McQueen gjorde alla sina egna stunts - jag hade fel.

ca, 5.10 AM bästa filmmusik: Dario Marianelli för musiken till Atonement.

Bästa kortdokumentär: Freeheld av Cynthia Wade och Vanessa Roth - den här vill jag se, har jag velat se sedan jag första gången läste om den. Grattis!

Bästa dokumentärfilm (fullängd): Taxi to the dark Side av Alex Gibney och Eva Orner - jag är nyfiken även på den här...

Inga kommentarer: