2008/02/10

Six Nations - fem matcher in i årets upplaga

Men Tanten, du gillar väl inte den rugby som spelas på det norra halvklotet? Är inte du fanatisk anhängare av ett lag från södra afrika? Detta är exempel på frågor den vakne läsaren ställer när de ser rubriken på det här inlägget - och visst är det så. Men som varje svensk rugbyälskare vet så handlar vad man tittar på väldigt mycket om vad man har möjlighet att se...

Så, årets upplaga av Six Nations* drog igång förra helgen. Jag hade nöjet att få se samtliga tre matcher och insåg snabbt att även om det är fel lag, fel typ av spel och fel halvklot så var det riktigt underhållande ändå. Det var ganska mycket grisig rugby (jag hittar inget bättre ord) med tappade bollar, missade passningar, dåliga scrummar (hur översätter man?) men på samma gång var det mycket vilja, mycket stolthet och mycket kamp.

Wales lyckades charma mig så jag har bestämt mig för att hejka lite extra på dem. Det är något visst med ett lag där hela främre raden (hela scrumen faktiskt) ser ut som om de just har klivit ut ur grottan... Det här ska inte tolkas som att jag menar att de ser efterblivna ut! Snarare ser de brutala ut - en egenskap jag håller högt i rugbysammanhang. Att Wales dessutom vann mot England på Twickenham för första gången på tjugo år förra helgen är en stor bonus. Gårdagens match mot Skottland var även det en härlig uppvisning i bra grisrugby, mums.

Jag ser fram emot Wales fortsatta äventyr och hoppas att de fortsätter sin vinstsvit.

För mer om matchresultat gå hit.


* Six Nations är en turnering som hålls årligen. Länderna som tävlar mot varandra är England, Skottland, Wales, Irland, Frankrike samt Italien. Varje lag spelar mot varandra en gång och det lag som vunnit fölest matcher, alternativt har bäst poängstatistik, vinner.

Inga kommentarer: