2008/02/25

"And the Oscar goes to..." #3

ca, 3.50 AM bästa manus baserat på förlaga: Joel Coen & Ethan Coen för No Country for Old Men, jag har inte sett rullen än men jag är för av princip och utifrån vad mina vänner sagt om filmen. Hurra för bröderna Coen i högform igen!

ca, 4.03 AM best sound editing/ ljudredigering (?): Karen Baker Landers och Per Hallberg, The Bourne Ultimatum - hurra, en kvinna och en svensk!

sound mixing/ljudmixning: Scott Millan, David Parker och Kirk Francis, The Bourne Ultimatum


Bästa skådespelerska i huvudroll: Marion Cotillard i La Vie en Rose. Hm...jag tror jag håller med akademin...och jag har inte ens sett filmen. Jag har bara sett korta klipp och jag är såld på Marions rolltolkning även om jag inte vill se filmen.

ca, 4.25 AM underbart montage av vinnarna av bästa film genom prisets historia. Det är inte många av dem jag inte har sett, jag ser nog löjligt mycket på film. Jag inser även att valet av vinnare i kategorin under hela 90-talet för mig framstår som ett skämt...

ca, 4.30 filmredigering/ film editing: Christopher Rouse för The Bourne Ultimatum

Nicole Kidman (Hur kan hon vara så skrämmande och så attraktiv på samma gång? Jag är genuint rädd för henne, det är något i hennes utstrålning men på samma gång dras jag till henne...likt en mal till ljuset) presenterar Robert F Boyle och hans nästan sjuttioåriga karriär som designer. Ganska tufft och en välförtjänt staty (heders Oscar), han har ju varit inblandad i en och annan höjdarrulle.

Inga kommentarer: