2008/02/14

Terminator: The Sarah Connor Chronicles (Terminator:TSCC)

Terminator som tv-serie, kan det vara något? Mitt spontana svar var nej. Efter lite mer funderande så svängde jag i min åsikt och dristade mig till ett försiktigt kanske.Och nu när serien är här så säger jag ett bestämt "Jajamensan, lysande!".



Konceptet för historien är enkelt. Mamma Sarah Connor (spelad av Lena Headey) gör allt för att skydda sonen John (Thomas Dekker), de lever ständigt på flykt undan den/de terminatorer som skickats tillbaka från framtiden för att döda John. Till sin hjälp får de tidigt i serien terminatorn Cameron (Summer Glau) som John själv har skickat tillbaka från framtiden. Just ja, utöver flyendet så kämpar Connors för att förstöra datornätverket Skynet innan det kommer igång på riktigt. Detta för att förhindra den framtida apokalypsen och terminatorernas övertagande av världen.

Puh, exakt så enkel och fånig är grundhandlingen i serien. För rättrogna fans av terminator så bryter serien mot kanon på vissa ställen men för oss som mest vill bli underhållna med bra sci-fi så är det en vinnare.

Jag är i synnerhet imponerad av Summer Glaus insats som terminator Cameron. Redan från min bekantskap med frk Glau som Rain i Firefly visste jag att hon är väldigt bra på att spela karraktärer som inte riktigt stämmer med hur man ska uppföra sig. En visshet som förstärkts ännu mer för varje avsnitt av Terminator: TSCC. Summer Glau är helt lysande som terminator som försöker kommunicera med familjen Connor.

Så se på Terminator:TSCC - den innehåller allt enligt min checklista:
onda robotar - check
god robot - check
tuffa kvinnor med stora vapen som slåss - check
halvfåniga datorkonversationer - check

Inga kommentarer: