2007/07/16

Tour de France - Etapp 8

Först och främst en stor fanfar och mycket jubel för Michael "Kyllingen" Rasmussen! Inte nog med att han vann dagens klätteräventyr i alperna och tog ledningen i bergspristävlingen utan han erövrade även den gula ledartröjan för första gången i sin karriär. I saning en bedrift värd att hyllas för, så grattis!

För mig personligen är det dock två saker jag kommer ta med mig från dagens etapp. Den första är att Rodgers tvingades bryta tävlingen efter en vurpa där han ådrog sig skador. det här är ytterst sorgligt eftersom australiensaren var i fin form och såg ut att ha goda möjligheter att avancera i tävlingen om den gula tröjan.

Det andra minnet jag bär med mig är betydligt gladare. Iban Mayo cyklade som en gud och kom tvåa på etappen (2 minuter och 47 sekunder efter Rasmussen) - det är underbart att se honom i så fin form igen. De senaste åren har jag suttit och hoppats på Mayo i tävlingen och brutalt fått mina drömmar krossade. Nu håller jag dock tummarna för den sege lille basken och hoppas på att han minst hamnar bland de tio främsta till slut. Go Mayo!

Inga kommentarer: