2008/09/29

Tanten kulturkonsumerar #3

Bathory av Juraj Jakubisko

Jag är just nu förälskad i den här filmen så jag lär vara ganska onyanserad i min hyllning. Det här är La Reine Margot för vår tid, fast helt annorlunda.

Bathory är 2 timmar och 18 minuter av magisk epik. Landskapet, slotten, kläderna, fältslagen - allt blir/är magiskt. Berättelsen om en kvinnas, Erzsébet Báthorys kamp för att hålla ihop sin familj och sitt land är en historia som man sugs in i. Den innehåller allt man vill av epik. Kamp om makt, religiösa konflikter, krig, imperier som föds, olycklig kärlek, ondskefulla rykten, häxor (nåja, men det låter bra) och fantastiska kläder.

Jag har inga klagomål på den här filmen, den var perfekt. Får du chansen att se den, ta den!

1 kommentar:

Unknown sa...

Men den hade kunnat vara en halvtimme kortare - många av filmerna på FFF led av att de var lite väl långa. Gäller även Tarr (men eftersom den ingick i juryns arbete så väljer jag att inte kommentera den mer)