2007/08/24

Tanten rekommenderar...

Hej kära läsare (samtliga två...) här följer ännu ett inlägg där jag rekommenderar en massa saker som jag anser är er till fromma.

Först och främst vill jag varmt anbefalla en trevlig whisky: Glenfiddich den 15-åriga varianten. jag är väl medveten om att just det här märket är tämligen lättdrucket och välkänt. Likväl vill jag slå ett slag för just den femtonåriga varianten. Den har en trevlig friskhet i smaken som saknas i de yngre varianterna.

Det andra jag vill slå ett slag för är en av de stora sopranerna - La Stupenda! Jag har visserligen hört Joan Sutherland tidigare men det var först i lördags när jag inhandlade en samlingsskiva från förra året som jag verkligen överfölls av hennes storhet. Rösten, rösten, rösten - hur beskriver man den? Hennes tolkning av Casta Diva ur Bellinis Norma fick mig bokstavligt talat att gråta. hennes koloratur är ofattbar, värmen i rösten är vidunderlig och hennes hantering av de italienska såväl som de franska operorna är väl värd att avnjuta. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här men hon kan ha petat ner Tebaldi från tronen som min favoritsopran vad beträffar den italienska repertoaren. Så, om du inte vill köpa en egen skiva så anbefaller jag dig att rusa till ditt lokala bibliotek och låna en skiva med La Stupenda.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ååååååååååhhhhh, vad gott det vore med whisky! Även om jag inte dricker den längre så kommer min favorit alltid att förbli den 10-åriga Laphroiagen, single malten som smakar som Joy Division låter är svårslagen.:) Visst är den lite motsträvig men utan motstånd är det ju ingen sport heller.;)