2007/06/25

Katie 100 år

Jag är den förste att erkänna att jag var slarvig och missade födelsedagen i sig. Min passion för Katherines filmer har dock fått mig att utropa hela år 2007 till hennes år. Jag försöker högtidlighålla Hepburnåret genom att se minst en film med henne i veckan. Ett åtagande som det är ett sant nöje att efterleva.

Om du har svårt att välja vilka filmer du ska börja med så har jag, i all ödmjukhet, några förslag.

"
The Philadelphia Story", 1940. Här hon spelar mot Cary Grant och James Stewart. Dialogen är kvick och välskriven, skådespelarinsatserna är lysande och när filmen tar slut sitter iallafall jag med ett leende på mina läppar.

"
Adam's Rib", 1949. Katherine och Spencer Tracy som ett gift advokatpar som företräder varsin part i ett mål.

"
The African Queen",1951. Katherine och Humphrey Bogart åker båt i Afrika. Behöver man säga mer?!

"
Guess Who's coming to Dinner", 1967. Hepburn, Tracy (hans sista film) och Poitier i en film vars tema borde vara inaktuellt numera men desvärre inte är det.

"On Golden Pond", 1981. Katherine och Henry Fonda spelar ett äldre gift par som får besök i sommarstugan av sin dotter, Jane Fonda, och hennes fästman. Ett ytterst välspelat kammarspel.

Vill du läsa mer om Ms Hepburn och hennes filmer så kan du med fördel klicka dig vidare hit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Njaaaa, jag föredrar nog Christian Bale ändå.;) Men jag har aldrig påstått att jag har nå´n smak att tala om.:)