2007/10/13

En sen rapport från kvartsfinalerna den 6 och 7 oktober.

Förra helgen bjöd verkligen på nagelbitarrugby, stora överraskningar och väldigt bra rugby. Som extra bonus förstod jag äntligen att radion via RWCs hemsida var gratis. Så nu kunde jag höra matcherna live istället för att bara läsa dem - i sanning en förbättring.

Kvartsfinal 1 sparkades igång vid tre om lördagen och kombattanterna var Australien mot England. Det här var definitivt en match i kategorin "det är klart att Wallabies vinner", iallafall var det vad jag trodde vid avsparken men tji den. England tog tag i sitt spel och höjde sig rejält jämfört med hur de hittills har spelat samtidigt som Australien inte fick till sitt spel. Matchen var tokspännande in i det sista och när slutsignalen ljöd jublade alla engelsmän. Slutresultat: Australien 10 - 12 England. George Gregan hade nog inte riktigt tänkt sig att det var så här hans karriär skulle sluta...

Kvartsfinal 2 spelades mellan Nya Zealand och Frankrike klockan nio samma afton i Paris inför en, milt sagt, entusiastisk hemmapublik. Även här fick jag njuta av åttio minuters stenhård kamp, även i den här matchen var jag säker på att All Blacks skulle vinna och även i den här matchen hade jag fel. Frankrike vann med 20 poäng mot All Blacks 18.

De här skrällarna fick mig att bli sjukt nervös inför söndagens kvartsfinal mellan Bokke och Fiji. Betydde den pågående trenden att mina hjältar i grönt och guld skulle bli hemskickade på samma brutala vis? När starsignalen för matchen ljöd satt jag spänd i min fåtölj och det enda som existerade var kommentatorernas röster i mina datorhögtalare. Första halvleken var hanterbar och när pausen kom ledde Sydafrika med 13 poäng mot tre. Det här hade dock ingen övertygande lugnande effekt på mig eftersom jag efter lördagens matcher var väl medveten om hur snabbt man kan bli av med en sådan ledning...och mycket riktigt halvägs in i andra halvlek så var ställningen helt plötsligt 20 lika. Jag övergick till att ligga i fosterställning på golvet och tugga på min tröjärm - hur skulle det här sluta?! Det slutade bra, efter 80 minuters total speltid var ställningen Sydafrika 37 - 20 Fiji, men vägen dit var otäck. Nu kunde jag dock andas ut och njuta av att Bokke hade sin semifinalplats.

Den fjärde nagelbitaren spelades klockan nio om söndagskvällen mellan Argentina och Skottland. Skottarna kämpade och slet men lyckades inte få till sina tries hur mycket de än försökte. Pumas vann välförtjänt med 19 poäng mot Skottlands 13. Jag erkänner dock villigt att jag hellre skulle vilja att Bokke mötte Skottland i semin, japp, jag tror att de vore enklare att besegra...

Helgens semifanalspelschema:
lördag 13/10 klockan 21.00 England - Frankrike
söndag 14/10 klockan 21.00 Sydafrika - Argentina

Inga kommentarer: